Αισθητηριακή Ολοκλήρωση
Θεωρία Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης: η ικανότητα του εγκεφάλου με την οποία οργανώνει και εξηγεί τα ερεθίσματα που δέχεται τόσο από το ίδιο το σώμα (ιδιοδεκτικότητα και αιθουσαία αίσθηση), όσο και από το περιβάλλον (πέντε αισθήσεις), με απώτερο σκοπό την αλληλεπίδραση του ατόμου με το περιβάλλον. ( Dr. Ayres, 1972)
Στοιχεία που οδηγούν στην ανάγκη για αξιολόγηση λόγω πιθανής αισθητηριακής διαταραχής:
- Άρθρωσης
- Ροής της ομιλίας (τραυλισμός, ταχυλαλία)
- Γλωσσικές (φωνολογία, σύνταξη, μορφολογία, σημασιολογία)
- Ειδική Γλωσσική Διαταραχή
- Πραγματολογικές
- Σίτισης-Κατάποσης
- Στοματοπροσωπικού Μηχανισμού
- Αυτιστικού Φάσματος
- Καθυστέρηση λόγου, ομιλίας και φωνής
- Μαθησιακές Δυσκολίες
- Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητας
- Νοητική Υστέρηση
- Σύνδρομα
- Νευρολογικές (νοητική υστέρηση, εγκεφαλική παράλυση, κρανιοεγγεφαλικές κακώσεις, εγκεφαλικά-αφασίες)
- Βαρηκοΐα – κώφωση
- Δυσπραξία κτλ
- Αφήνει ημιτελείς τις εργασίες του
- Δεν ανεβοκατεβαίνει σκάλες
- Δεν ανεβαίνει σε κούνιες, δεν τσουλάει σε τσουλήθρες ή/και δεν του αρέσει η παιδική χαρά
- Παρατηρούνται πτώσεις
- Οι κινητικές δραστηριότητες του προκαλούν ένταση
- Παρατηρείται ασταθής ύπνος
- Δεν παρατηρείται βλεμματική επαφή
- Αντιστέκεται σε αγγίγματα ή/και δυσανασχετεί με το χτένισμα ή το κούρεμα
- Αποφεύγει να λερώνεται με φαγητό, χώμα, άμμο, μπογιές κτλ